Övningar i bildanalys

Vad syftar övningarna till?

 

Porträttbild Ida Larsson
Ida Larsson, 12 år 1905

Ida var 12 år 1905. Julen 1904 fick hon en dagbok av sin tant Emma. I den skriver hon lite gran varje dag under 1905. Vi har också fått in en del bilder och andra texter från Idas familj. Vad kan du hitta för information genom att bara titta och jämföra dessa?

Steg 1

Börja med detta dokument.

Christina_Nilsdotters_begravningsannons_stor

  1. Vad är det för typ av dokument? Var kan man hitta sådana här idag?
  2. När och varför är texten skriven?
  3. Vem är Christina?
  4. Och vem är Per Larsson?
  5. Hur många syskon finns det i familjen?
  6. Vad har hänt?

Steg 2

Använd dig av informationen från steg 1, och titta på bilderna nedan.

Vilka är människorna på bilderna?

Steg 3

  1. Vad är det för typ av dokument här ovanför?
  2. Som du ser på reklamskyltarna har Per Larsson haft både möbelaffär och begravningsbyrå. Vilket börjar han med?
  3. Vilken målgrupp har Per Larsson för sina möbler tror du? Motivera!
  4. Tror du det var vanligt med telefon 1905? Varför tror du så?
  5. Om man inte själv hade telefon men bodde långt från Östersund – hur kunde man då göra för att kontakta begravningsbyrån?

Steg 4

 

Du har tre bilder på huset där Ida och hennes familj bodde. Sätt dem i kronologisk ordning och motivera varför du tror de kommer just i den ordningen.

Julaftan_1905

Bilden inifrån huset är troligen tagen julen 1905. Om du jämför med bilderna från utsidan av huset – kan du avgöra exakt var i huset bilden är tagen?

Steg 5

Nu är det dags för dig att skriva en egen faktatext. Använd dig av alla källorna och plocka ut så mycket information om Ida och hennes familj som du kan. Använd dig av frågorna ovan. Skriv sedan en faktatext där du använder den information du hittat!

Är det viktigt att den som läser din faktatext läser källkritiskt? Motivera hur du tänker!