Förmågor
- Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap
- Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv
- Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser
Uppgifter
- Vad är kommunism? Diskutera vad ideologin egentligen innebär.
- Varför ansåg man att kommunister kunde vara farliga för samhället?
- Vad är ett koncentrationsläger?
Hur länge har begreppet funnits?
Är det bara i Tyskland det funnits koncentrationsläger?
Använd dig både av wikipedia.se och ne.se! - Vad är skillnaden mellan koncentrationsläger, förintelseläger, arbetsläger, arbetskompanier och fångläger?
- Läs källtexterna på arkivochlarande.se / arbetskompani / agitation och redogör för varför militären ville ha arbetskompanier.
- Läs brevet till stadsrådet Per Albin Hansson (som sedan blev statsministern). Vad står det? Vad tycker kvinnan som skriver brevet om arbetskompanierna?
- Vad anser du om att man hade arbetskompanier i Sverige? Argumentera för din åsikt!
- Diskutera i klassen: Var går gränsen för yttrandefrihet och mänskliga rättigheter i Sverige? I dag är det stora diskussioner kring Sverigedemokraterna. Dels handlar de om huruvida Sverigedemokraterna ska få sprida rasistiska budskap, dels huruvida andra politiker måste acceptera de folkvalda ledamöterna från Sverigedemokraterna som nu sitter i Riksdagen. Hur kan man tänka runt detta?Skriv ut som pdf