Alla män som var mellan 18 och 47 år var vid tiden för andra världskriget värnpliktiga. Efter att ha fått en utbildning krigsplacerades man runt om i Sverige. I Östersund fanns både I5, A4 och F4. I står för infanteri vilket betyder fotsoldater, A står för artilleri, d v s kanoner och tunga eldvapen, och F för flyg. De som inte var värnpliktiga, men ändå i en ålder då man kunde bidra till försvaret av Sverige på olika sätt, ingick i det som kallades Landsstormen och som idag närmast kan jämföras med Hemvärnet. De hjälpte till med enklare uppgifter och stöttade på olika sätt de som arbetade inom Försvarmakten.
Under andra världskriget rådde så kallad förhöjd beredskap och tusentals värnpliktiga kallades in för att aktivt skydda och bevaka Sveriges gränser. Även Landsstormen kallades in till tjänstgöring.
I dokumenten nedan ser du dels in order om militärtjänstgöring, alltså ett tvingande beslut från försvarsmakten om att du ska göra militärtjänst, dels ett dokument sänt från Östersunds landstormsområde till Pastorsämbetet i Undersåker, alltså kyrkan i Undersåker.
Till Läraren
Förmågor
- Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap
- Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
- Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
Till Eleven
- Vilket datum är detta dokument skrivet?
- Vad hände den dagen ute i Europa?
- Dokumentets första mening lyder:
”Härmed har jag äran, meddela, att förstärkt försvarsberedskap är anbefalld, varvid vissa delar av landstormen inkallas till värnpliktstjänstgöring.”Vad betyder den meningen egentligen? - Om man i dag vill få fram samma budskap, hur hade du formulerat dig då? Skriv en mening med modern svenska, men med samma innehåll!
- Om du ska förmedla samma budskap genom en tidningsartikel, hur skriver du då? Och om du ska förklara för ett barn vad det är som händer – hur ändrar du uttrycket då?
- Pastorsämbetet i Undersåker får i uppdrag att göra tre saker. Vilka?
- Utifrån brevet förstår man att kyrkan har en central roll för att få ut budskapet om förhöjd beredskap till folket. Varför tar försvarsmakten hjälp av just kyrkan tror du?
- I dag har man återinfört värnplikt, men inte alla behöver genomföra den. Vilka motiv finns för och emot allmän värnplikt? Kommer du vilja / har du valt att mönstra? Varför?
- Titta på bilderna längre ner på sidan. Läs om bilderna. Välj sedan en bild, och tänk dig att du är en av personerna på bilden. Skriv en berättelse om vad som hände när kortet togs. Var utspelar det sig? När hände detta? Varför togs kortet? Hur kände du dig i just den situationen?
- Lyssna på sången ”Min soldat” med Ulla Billquist. På Youtube kan man läsa följande kommentar från december 2010 till sången:”Ulla Billquist och Min soldat stärkte försvarsviljan i Sverige under andra världskriget mer än något annat. Min pappa låg vid en infanteribataljon vid norska gränsen och han var en av de få som skottskadades där. Varje gång han sedan hörde denna sång på radion efter kriget, rann tårar längs kinderna och jag förstår honom.”
- När du lyssnat på sången, varför tror du att den sången betydde och berörde så mycket?
- Många tycker fortfarande om låten idag. Vilken typ av historiebruk skulle du vilja säga att sången representerar? Och vilken typ av propaganda var det 1945?
Övning En svensk soldat som pdf
Efter Sovjets angrepp på Finland, och Tysklands angrepp på Norge, skedde en stor militär upprustning och mobilisering i Sverige. Sverige skulle vara berett att försvara sig mot en angripande fiende. Svenska soldater skulle snabbt tränas upp och förläggas runtom i landet på militärt viktiga försvarspunkter. John Edin från Ede uttryckte sig så här:
Tyckte att det var nog så nära. På jobbet i Järpen sa en av gubbarna: ”I morgon är de här!”
Efter en vecka var det min tur att åka till Östersund på I5. Förvirringen var ganska stor. Det var bara att vänta och se. Ingen permission,
När tyskarna gick in i Norge.
det var bara struligt.
En natt blev vi väckta, det var bråttom, skulle upp på 3 våningen. Där fick vi nya uniformer och nya gevär och så skulle vi ta med oss några personliga tillhörigheter. Jag fick med mig papper och penna för att kunna skicka något meddelande till dom där hemma. Vi skulle åka med bilar till gränsen. Vart var det inte någon som visste. Gissade Valsjöbyn. Till gränsen var ju självsäkert. Det var en kymig natt. Sen fick vi höra
att det bara var en övning. Men vi fick ju känna på hur det kunde ha varit.
(Texten är hämtat från Beredskapsminnen – Dokumentation utförd av bybor i Ede och Fyrsjön, Hammerdal 1988 Landsarkivet i Östersund)
Någonstans i Sverige
Sången ”Min soldat” med Ulla Billquist blev mycket populär när den kom mitt under kriget. Idag ligger musiken ute på Youtube. Där kan man läsa följande kommentar från december 2010:
Ulla Billquist och Min soldat stärkte försvarsviljan i Sverige under andra världskriget mer än något annat. Min pappa låg vid en infanteribataljon vid norska gränsen och han var en av de få som skottskadades där. Varje gång han sedan hörde denna sång på radion efter kriget, rann tårar längs kinderna och jag förstår honom.
Många gånger var den värnpliktiga soldaten borta många månader i streck utan att kunna berätta var man var eller vad man gjorde. Men man kunde skicka post och ha lite kontakt med hemmet.
Brev från soldat
Avskrift av brevet, sida 1 hittar du här.
Brev till soldat